Dr. Strangelove: Or how I learned to stop worrying and love the bomb

Πιο γνωστό με τη λάθος μετάφραση S.O.S. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα, ενώ κανονικά θα έπρεπε να λέγεται Δόκτωρ Παραξενοαγάπης: Ή πώς έμαθα να πάψω να ανησυχώ και να αγαπώ τη βόμπα.
Dr-strangelove-1-1024.JPG

H επίσημη αφίσα της ταινίας Dr Strangelove or how I learned to stop worrying and love the bomb.

Είναι μία μαύρη κωμωδία του Στανλέκιου Κουβρίκιου (Στάνλεϋ Κιούμπρικ). Βαζίζεται στο βιβλίο του Πιτέριου Γεωργίου "Ρεδ Αλερτ", σχετικά με τον Κατεψυγμένο Πόλεμο και τον κομμουνισμό.

[επεξεργασία] Πλοκή

Ο αξιωματικός Τζακ Αντεροβγάλτης (Jack D. Ripper) είναι γκέυ και πάσχει από μανία καταδίωξης. Είναι ερωτευμένος με τον Άγγλο αρχηγό μοίρας Λεόντιο Μανδρέκιο (Lionel Mandrake). Σε μια προσπάθειά του να τον ξεμοναχιάσει, στέλνει όσους βρίσκονται στη βάση να επιτεθούνε στην κομμουνιστική Ρωσία. Εν τω μεταξύ, στο Πεντάγωνο βρίσκονται ο πρόεδρος Μερκίνιος Μέφλιος (Merkin Muffley), o Ρουμελιώτης στρατηγός Βάκιος Μπάμπης (Buck Turgidson) και μερικοί άλλοι σφουγγοκωλάριοι. Κανείς τους δεν έχει ιδέα τί συμβαίνει.
Την ίδια στιγμή, στη βάση του Αντεροβγάλτη, ο Μανδρέκιος τον ενημερώνει πως ήρθε η Δευτέρα Παρουσία, αφού σε όλους τους ραδιοφωνικούς σταθμούς παίζει το "Co mandate Che Guevara", που θεωρείται ο Ψαλμός της Αποκάλυψης. Ο Τζακ εξοργίζεται, γιατί εκτός από γκεϋ είναι και αντι-κομμουνιστής. Αποφασίζει λοιπόν να στείλει ό,τι πετάει (F-16, Jumbo 747, σπίνους, κίσσες, τον Σούπερμαν) να επιτεθεί στην καρδιά της Ρωσίας, τη Μόσχα. Μετά, κάνει ερωτική εξομολόγηση στον Μανδρέκιο. Τότε, ο Μανδρέκιος του αποκαλύπτει πως του αρέσει να πίνει βότκα! Πληγωμένος, ο Τζακ αυτοκτονεί με την οδοντόβουρτσά του.
Στο μεταξύ, σε ένα από τα πολεμικά αεροσκάφη, ο πιλότος Κινγκ Κονγκ (King Kong), με καταγωγή από την κεντρική Κωλοπετεινίτσα, δίνει εντολή στο πλήρωμα του αεροσκάφους να ανοίξουν το κουτί έκτακτης ανάγκης. Μέσα βρίσκουν: Ένα πλαστικό στυλό, πέντε προφυλακτικά, ένα ροζ κραγιόν, τον Κούγια και ένα αυτόγραφο από τον Κακλαμάνη. Ο Κονγκ εξοργίζεται όταν ανακαλύπτει στον πάτο του κουτιού την Αλέκα Παπαρήγα. Από το σοκ αγνοεί το μήνυμα που τους στέλνει αντίπαλο ρωσικό αεροσκάφος να σταματήσουν την επίθεση.
Το Πεντάγωνο καλεί τον Ρώσο πρέσβη Τζίμη Κισόφ (Dmitri Kisoff) για να βοηθήσει στη συνενόηση του Μερκίνιου με τον Ρώσο πρόεδρο, για την κατάρριψη του πολεμικού αεροσκάφους του Κινγκ Κονγκ και να σταματήσει έτσι η επίθεση με αμπούλες βρώμας στην ΕΣΣΔ Ρωσία. Ξαφνικά, εμφανίζεται από το πουθενά ο Δόκτωρ Παραξενοαγάπης (Dr. Strangelove) πρώην ναζιστής και πρώην μέλος των Beatles. Πείθει τον πρόεδρο πως αν τελικά βομβαρδίσουν τη Ρωσία, θα αυξηθούν οι πωλήσεις της Land Rover. Ο πρόεδρος πείθεται αλλά στη συνέχεια ανησυχεί, αφού ο Τζίμης αποκαλύπτει πως η Ρωσία κατασκεύασε κρυφά μία φονική μηχανή με το όνομα "Ημέρα Ντούζ" (Doomsday), η οποία ενεργοποιήται μόλις κάποιος επιτεθεί στην Ρωσία και απελευθερώνει με έκρηξη ένα δαιμoνικό υλικό που θα φέρει το τέλος του κόσμου. Ο στρατηγός Μπάμπης εκνευρίζεται γιατί οι Αμερικάνοι δεν το σκέφτηκαν νωρίτερα.
Πίσω στη βάση, ο Μανδρέκιος προσπαθεί να τηλεφωνήσει στο σουβλατζίδικο της γειτονιάς, αλλά το μόνο τηλέφωνο που λειτουργεί χρειάζεται κέρματα. Μην μπορώντας να βρεί κάποιον να του χαλάσει το πενηντάρικο, πυροβολεί τον αυτόματο πωλητή της Coca -Cola, παίρνει τα ψιλά αλλά εκεί που πάει να τηλεφωνήσει, καταφτάνει ένας υπεύθυνος της Coca-Cola και τον συλλαμβάνει. Στο πολεμικό αεροσκάφος, ο Κινγκ Κονγκ βαριέται και επειδή δεν έχει τί άλλο να κάνει, καβαλά την αμπούλα βρόμας, η οποία εκείνη τη στιγμή εκτοξεύεται. Ο Κονγκ, που είναι πίτα απο τα ουίσκια που ήπιε με τους άλλους, δεν καταλαβαίνει τίποτα και αρχίζει να τραγουδάει 'Βρέχει τί όμορφα που βρέχει/ η αμπούλα βρόμας πέφτει/ και θα κάνει τη Ρωσία/ κομμουνιστική χαλκομανία... .
King.JPG

Ο Κινγκ Κονγκ σώζει τον κόσμο από τον κομμουνισμό !

Στην τελευταία σκηνή, η μηχανή "Ημέρα Ντουζ" εκκρύγνηται, μολύνοντας όλη τη γη με σπιτικά κουλουράκια.

[επεξεργασία] Καστ

Πίτερ Σέλερς ως Μανδρέκιος, Πρόεδρος Μερκίνιος, Δοκτωρ Παραξενοαγάπης, Βάκιος Μπάμπης (χρειάστηκε 2 ώρες μακιγιάζ), Δεσποινίς Μπισκότ -κόπηκε στο μοντάζ- (χρειάστηκαν 3 μέρες μακιγιάζ και μία πλαστική), Κινγκ Κονγκ (ο πιο δύσκολος ρόλος, ο Σέλερς χρειάστηκε να υϊοθετήσει την προφορά της περσικής Κωλοπετεινίτσας), όλους τους υπόλοιπος ρόλους και ένα F-16.

[επεξεργασία] Πραγωγή και γυρίσματα

Η παραγωγή της ταινίας έγινε από τον Κιούμπρικ, σε συνεργασία με τον Βλαδίμηρο Πούτιν. Πολλές από τις σκηνές γυρίστηκαν: στο Αστεροσκοπείο της Πεντέλης, στη Βουλή, στο Σύνταγμα, στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, στη χωματερή Αθηνών και στις τουαλέτες του Υπουργείου Επικοινωνιών. Τα αεροσκάφη που εμφανίζονται είναι περιουσιακά στοιχεία της Ρωσικής Κρυφο-κομμουνιστικής Αυτοκρατορίας. Οι καρέκλες και τα τραπέζια ανήκουν στον Μητσοτάκη και τα σκηνικά είναι κάποιου Τάκη. Τα χρήματα που χρειάστηκαν για αυτή την παραγωγή ήταν 1,5 $, συμπεριλαμβανομένου και του μισθού του Σέλερς.

[επεξεργασία] Βραβεία και διακρίσεις

Oscars

  • Καλύτερος ηθοποιός σε 100 ρόλους (Σέλλερς)
  • Καλύτερο αντι-κομμουνιστικό σενάριο (Κιούμπρικ)
  • Καλύτερη σκηνοθεσία ταινίας (Κιούμπρικ)
  • Καλύτερη ταινία με μεγάλο όνομα

P.A.R.T.A. Awards

  • Καλύτερος ηθοποιός σε ρόλο ναζιστή (Σέλλερς)
  • Καλύτερο σενάριο (Κιούμπρικ)
  • Καλύτερη τραβεστί μεταμφίεση (Σέλλερς)

[επεξεργασία] Κατάταξη

  • 1998: Καλύτερη ταινία με ήρωα ναζιστή (#26)
  • 2000: Καλύτερη ταινία που αναφέρεται στους γκέυ (#3)
  • 2005: Καλύτερη ταινία σχετική με κουλουράκια (#64)
  • 2007: Καλύτερη ταινία γενικώς (#39)
Άλλες γλώσσες