Χούλιγκαν

Ο Βάγκνερ στη Θεσσαλονίκη 1847.jpg

Χούλιγκαν του 19ου αιώνα. Γουαδαλαχάρα, Κρατικό Αρχείο.

“Βαράτε Βιολιτζήδες”

~ Ο Όσκαρ Ουάιλντ για τους χούλιγκανς

Αυτοί οι τύποι τους αρέσουν να σπάνε πράγματα και τα νεύρα μας μαζί. Σπάνε τζάμια, αυτοκίνητα, πλοία, αεροπλάνα, σπίτια, γήπεδα, μπουγάτσες κ.λ.π. (ενίοτε τις τρώνε τις μπουγάτσες). Καμιά φορά μία καλή νεράιδα τους κάνει πλύση στομάχου και ξεσπάνε εντός γηπέδων σε διάσημα αθλήματα όπως ξύλο με καρέκλες, ξύλο με μπάτσους, τρέξιμο για να δείρουν κάνα παίκτη, ρίψη βεγγαλικών σε αθώους πολίτες, καρβούνιασμα των πλαστικών καθισμάτων (aka αναστενάρηδες) και πολλά άλλα.

[επεξεργασία] Γέννηση του Φαινομένου

Σε κάποιο αγώνα ποδοσφαίρου το 344 π.χ. μεταξύ Άνωθεν Λιθομαγουλίας και Έντευθεν Πλατανίας και λόγω ύποπτης υποδείξεως της εσχάτου των ποινών από τον διαιτητή Μαυροκορακίδη στην οποία έπρεπε να εκτελεστεί πρώτα ο παραβάτης αθλητής της Λιθομαγουλίας τερματοφύλακας Τορουφίδεας και μετά το έσχατο λάκτισμα, αγανακτισμένοι οπαδοί της ομάδος επετέθησαν στους παίκτες της αντίπαλης ομάδας και δημιουργήθηκε χάος. Ξεκίνησε εμφύλιος πόλεμος που κατεστάλει με την έλευση του στρατού Φιλλίπου του Β' πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αυτή ήταν η πρώτη καταγεγραμμένη εμφάνιση χουλιγκανισμού στην ιστορία.

[επεξεργασία] Συγχρονη Εποχή

Με την επανανακάλυψη του ποδοσφαίρου από τους Εγγλέζους παρατηρήθηκε πάλι το φαινόμενο να συγκρούονται οι οπαδοί των ομάδων μεταξύ τους και τους εδώθει η παρούσα επικρατούσα ονομασία. Ο σκοπός του χούλιγκαν είναι να πιεί όσο το δυνατό περισσότερες μπύρες και, ακολούθως, να βρει οτιδήποτε που να του θυμίζει τη μισητή προς αυτόν ομάδα π.χ. φίλαθλο, αυτοκίνητο, τζαμαρία, περίπτερο και να το εξολοθρεύσει για να αποκατασταθεί το περί δικαίου του αίσθημα.

[επεξεργασία] Το φαινόμενο στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα όμως και παρά την έξαρση του φαινομένου παγκοσμίως, δεν ύπαρχουν χούλιγκανς. Το μόνο που συμβαίνει είναι κάποιοι αγανακτισμένοι αλλά ποτισμένοι από το ευ αγωνίζεσθαι αξιοπρεπείς φίλαθλοι να διαμαρτύρονται κοσμίως απέναντι σε κάποιους εξίσου αξιοσέβαστους κυρίους ενώ κατά τη διάρκεια της διαμαρτυρίας να συμβαίνουν κάποια ατυχή μεν αλλά τυχαία δε γεγονότα όπως να σπάει χωρίς κανένα λόγο το παρμπρίζ αυτοκινήτων και αυτά να αυτοαναφλέγονται, να σηκώνονται οι πέτρες από το έδαφος και να ξεκολάνε από μόνα τους τα μάρμαρα και να κατευθύνονται προς τυχαίους προορισμούς όπως διαιτητές και παίκτες, να εισβάλουν από μόνα τους αεροβόλα στα γήπεδα και να πυροβολούν και άλλα διάφορα ανεξήγητα φαινόμενα, που μόνο ο Μάκης ξέρει γιατί, πώς και πότε συμβαίνουν. Η κοινωνία έχει παρεξηγήσει αυτές τις αυθόρμητες και αθώες αντιπαραθέσεις μεταξύ νομοταγών φιλάθλων οι οποίοι στη πλειονότητα τους είναι επιστήμονες.

Άλλες γλώσσες