Φράκα

Oscar Wilde (1854-1900) from Vanity Fair Issue 812, April 1884.

Ο Όσκαρ φέρων φράκο

“Φράκα με να σε φρακώ, ν' ανεβούμε το βουνό”

- Ο Σωκράτης για το φράκο

Το φράκο είναι μία επίσημη ενδυμασία, την οποία φορούν (όλο και λιγότερο στις μέρες μας) οι άνδρες σε επίσημα γεγονότα. Επί παραδείγματι, σε ένα γάμο, μία δεξίωση αλλά και μία αριστερίωση (φτάνει να είναι του ΣΥ.ΡΙΖ.Α και όχι του ΚΚΕ) μπορείς να φορέσεις φράκο. Επίσης ενδείκνυται για επίσημες εκδηλώσεις όπως αγώνες του Champions League. Στα ανεπίσημα ματς (και τα μουτς) απαγορεύεται διά ροπάλου ενώ σε αυτά του κυπέλου και του πρωταθλήματος, ένα κουστουμάκι είναι αρκετό.

[επεξεργασία] Μια απίθανη ιστορία

Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί η παγκοσμίως γνωστή (σε όλη την πολυκατοικία που έμενα στο Χατζηκυριάκειο) ιστορία που διηγείτο ο μπάρμπας μου ο μαστρο-Νικόλας. Δούλευε σε ένα βαπόρι, που λέτε (κάτσε να ανάψω τσιγάρο...), και είχαν έναν καπετάνιο Χιώτη, που κατά τα άλλα ήταν πολύ καλός άνθρωπος. Ο Καπετάνιος είχε έναν ανηψιό. Σε ένα ταξίδι που έπιασαν Πειραιά, ρωτάει τον ανηψιό ο Captain:

- Τι να σου φέρω απ' έξω, που πάω να ψωνίσω;
- Ε... να, θείε, θέλω ένα παλτό, γιατί καμιά φορά, εκεί στην κουβέρτα (του πλοίου) το κρύο δεν αντέχεται. Α... κι ένα σακάκι, να έχω κάτι καλό να φορέσω άμα βγαίνω σε κάνα λιμάνι.

Πάει λοιπόν ο θείος, και μια και δεν έβρισκε κάτι αρκετά οικονομικό έως μπιρ-παρά, καταλήγει στο Μοναστηράκι, οπου και βρίσκει ένα Φράκο του 1824 που το παίρνει κοψοχρονιά. Μόλις το πάει στον ανηψιό, αυτός έμεινε κόκκαλο!

-Τι είναι αυτό, θείε; Εγώ ένα παλτό και ένα σακάκι ζήτησα.

-Κοίτα το καλά, βρε. Στο ίσα δω, έιναι παλτό, στο ίσα δω, έιναι σακάκι... ΚΑΙ παλτό, ΚΑΙ σακάκι.

Έχοντας υπ'όψιν τα ανωτέρω, το φράκο μπορεί να το απαντήσετε και σαν παλτοσάκακο. Μην εκπλαγείτε.

[επεξεργασία] Από πού βγαίνει η λέξη "φράκο";

Το σύνολο των απόψεων περί ετυμολογίας της λέξης τείνει προς το άπειρο και με πρόχειρους υπολογισμούς των Ελ, πρόκειται σύντομα να το ξεπεράσει. Παρά ταύτα ακόμη δεν υπάρχει η χρονική δυνατότητα να παρατεθούν οι επικρατέστερες.