Τελεία

Τελεία (.) ονομάζεται η μικρή κουκκιδίτσα που συναντάται σ' όλα τα γραπτά κείμενα, στο τέλος κάθε έμμηνου κύκλου (σ.σ. περιόδου). Δεν πρέπει να συγχέεται με το επίθετο "τέλεια".

[επεξεργασία] Ιδιότητες

Δηλώνει το γεγονός πως ένας έμμηνος κύκλος έφτασε στο τέλος του και, συνήθως, αρχίζει ένας καινούριος. Π.χ, Είμαι κούκλος. Όλες οι γυναίκες πέφτουν στα πόδια μου.

Επίσης, χρησιμοποιείται, μαζί με την πάυλα (-) και στην κωδική γλώσσα Μορς, π.χ. "-.-. .... ..- -.-. -.- -. --- .-. .-. .. ... .. ... .- --. --- -.. .-.-.- .- -.-. - ..- .- .-.. .-.. -.-- --..-- --. --- -.. .. ... -.-. .... ..- -.-. -.- -. --- .-. .-. .. ... ", = Chuck Norris is (a) God. Actually, God is Chuck Norris (Ο Τσακ Νόρρις είναι (ένας) Θεός. Για την ακρίβεια, ο Θεός είναι Τσακ Νόρρις.)

Μία ακόμη ιδιότητα της τελείας είναι η χρήση της σε συντομογραφίες, π.χ. "π.χ. = παραδείγματος χάρη, π.Χ. = προ Χριστού"

Χρησιμοποιείται βέβαια και σε καθημερινές εκφράσεις (δείτε "Χρήση"). Στην Φρικηπαίδεια την έχουμε τιμήσει αφιερώνοντάς της Ένα άρθρο που περιέχει μόνο μια τελεία.

[επεξεργασία] Κανόνες Χρήσης

Όταν αρχίζει ένας καινούριος έμμηνος κύκλος μετά από τελεία, το πρώτο γράμμα του γράφεται κεφαλαίο, π.χ.: Χτες πήγα στο σινεμά. Παρακολούθησα την νέα ταινία του Τσακ Νόρρις, με τίτλο "ο γύρος του κόσμου σε 80 nanosecond" .

[επεξεργασία] Χρήση

Την τελεία την χρησιμοποιούμε τόσο στον γραπτό, όσο και στον προφορικό λόγο. Στον προφορικό λόγο βέβαια δεν την χρησιμοποιούμε ως σημείο στίξης, όπως στον γραπτό, αλλά σε εκφράσεις κου του λου. Επίσης, χρησιμοποιείται είτε μόνη της ως λέξη είτε ως πρόθεμα σε σύνθετες λέξεις.

Παραδείγματα:

- τελεία και παύλα (που δηλώνει κάτι το απόλυτο, το μη αντιστρέψιμο) π.χ. "Ο Τσακ Νόρρις δεν φοβάται τίποτα. Τελεία και παύλα"

- ατελές (κείμενο) = το κείμενο που δεν έχει τελείες. Π.χ., Σήμερα θα πάω με τους κολλητούς μου για ουζάκια πάντα περνάμε καλά όταν πηγαίνουμε για ουζάκια με τους κολλητούς μου προβλέπω λοιπόν μια ευχάριστη βραδιά

- τελειομανής = αυτός/αυτή που έχει μανία με τις τελείες (συναντάται συνήθως σε online chat ή σε sms, μαζί με την χρήση greeklish). Π.χ, "Pou.Ce.Re.Megale?.Xronia.Kai.Zamania!."

- τελεικές (προτάσεις) = οι προτάσεις που πάντα έχουν τελεία/-ες (δηλαδή όλες, άρα όλες οι προτάσεις είναι τελεικές.) (ΠΡΟΣΟΧΗ: Μην συγχέονται με τις "τελικές προτάσεις)

- τελείωσα = έβαλα τελεία. Π.χ. "Με λένε Πετρούλα και μόλις τελείωσα, δηλαδή "Με λένε Πετρούλα και μόλις έγραψα τον έμμηνο κύκλο στο κείμενό μου και στο τέλος έβαλα τελεία".

Άλλες γλώσσες