Σφραγίδα - (Ετυμολογική ανάλυση της λέξεως)

Όρος που προέρχεται από τοπωνύμιο της περιοχής Ασπράδι του νομού Αρκαδίας. Με την πάροδο των χρόνων (και εις τους αιώνες των αιώνων) η περιοχή εξευτελίστηκε σε "Ασφράδι" (καθώς και σε "πηγάδι", ειδικά μετά τις πλημμύρες του 1396 μ.χ.) και κατόπιν εχρησιμοποιήθηκε σφόδρα ως ξόρκι για την καταπολέμηση της πυτιρίδας με την αναφώνηση εκ του πληρώματος της περιοχής "Αφόδρα! σφόδρα! πηγάδ! πηγάδ!, νερό χωρίς ασφράδ!" (=πιτυριδόσκονη στους μεσαιωνικούς χρόνους).

[επεξεργασία] Φωνολογία

Η σύγχρονη γραφή προήλθε κατά την παραφθορά (=πώς λέμε "αλογουπίπερο" ή "καρυοβράστης") μισοψόφιων αιγοπροβάτων, ειδικά των γίδων της Μικράς Ασίας, με συνίζηση, καθίζηση και αποκοπή έκθλιψης των λέξεων 'Ασφράδι' και 'γίδα', "Ασφρόγιδο", καθώς και με σταδιακή αποκοπή του στερητικού 'α' και μοντέρνα προβατοπροφορά (όπου το 'ό' γίνεται 'α' και το τόνος του πάει παρακάτω, ίσα κάτω) σε 'σφρόγιδο' και τελικά, όπως ορίζει και ο νόμος για την αποβολή αγέννητου ετεροζυγωτικού προ-τριμήνου, 'σφραγίδα', όπου και επικράτησε της λέξεως 'σφρατράγος' εξαιτίας του φεμινιστικού κινήματος της δεκαετίας του '70.

[επεξεργασία] Δείτε επίσης