Πασχαλινές ταινίες

Ως Πασχαλινές ταινίες αναφέρονται οι κινηματογραφικές παραγωγές του παρελθόντος οι οποίες μπορούν να πληρώσουν το πρόγραμμα ελληνικών τηλεοπτικών σταθμών κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας. Οι Πασχαλινές ταινίες μπορεί να απεικονίζουν το θείο δράμα (σε αντίθεση με τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που καταργούν κάθε χριστιανική αντίληψη) αλλά η πείρα και η τριβή με το αντικείμενο διδάσκει πως αυτό δεν είναι υποχρεωτικό καθώς οποιαδήποτε ταινία που εξυμνεί ανθρώπινες αρετές και χριστιανικά ιδεώδη, έστω και όχι εμφανώς, μπορεί να κατηγοριοποιηθεί και να χρησιμοποιηθεί ως πασχαλινή ταινία. Οι πασχαλινές ταινίες ρυθμίζονται από τον Οργανισμό Πασχαλινών ΤΑΙνιών ΡΩμης Ναι (ΟΠΤΑΙΡΩΝ) ο οποίος είναι μία μυστική οργάνωση κατηγοριοποίησης ταινιών που ιδρύθηκε στη Ρώμη το 1913, αλλά μεταφέρθηκε στο Βατικανό.

“Δεν κατάλαβα, δε σας αρέσουν οι Πασχαλινές ταινίες; Σε λίγο θα μου πείτε ότι δε σας αρέσουν και οι ταινίες με τον Santa”

~ Ο Γιώργος για τους συγγραφείς το άρθρου.

[επεξεργασία] Γενικά

Για να αντιληφθεί κάποιος τη λειτουργία της προβολής και κατηγοριοποίησης των πασχαλινών ταινιών πρέπει να λάβει πολλά υπ' όψιν του. Πρώτον υπάρχει η μόδα των επικών παραγωγών που κάθε τόσο πάει και έρχεται από τα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο καθώς και η μόδα των ταινιών που εξυμνούν τη ζωή ιστορικών προσωπικοτήτων όπως ενδεχομένως ο Ιησούς Χριστός. Από την άλλη στην προβολή μιας πασχαλινής ταινίας συμβάλλει και το κόστος των δικαιωμάτων προβολής από κάποιο τηλεοπτικό κανάλι. Το κόστος αυτό μπορεί να είναι απαγορευτικό για πολλά κανάλια και να μην μπορούν να προβάλλουν καθαρόαιμες πασχαλινές ταινίες ακριβών παραγωγών του Χόλιγουντ και να περιορίζονται είτε σε φτηνές απομιμήσεις (όπως ο Ιησούς ο Ναζωραίος και όχι Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ), είτε να πιέζουν τον ΟΠΤΑΙΡΩΝ να κατηγοριοποίησει ως πασχαλινές, ταινίες όπως Ο Ζητιάνος μιας Αγάπης με τον Νίκο Ξανθόπουλο ή Ο Ιάσων και το Χρυσόμαλλο Δέρας για να μείνουν όλοι ήσυχοι. Επικές παραγωγές με ρωμαίους που δεν έχουν σχέση ούτε καν με πρωτοχριστιανισμό καθώς και ταινίες με ήρωες Ισραηλίτες που ούτε καν προφητείες για τον Χριστό είχαν ακούσει, είναι εξ' ίσου αποδεκτές από την ίδρυση κιόλας του ΟΠΤΑΙΡΩΝ.

[επεξεργασία] Κινηματογραφική Αξία

Η Κινηματογραφική αξία των Πασχαλινών ταινιών, μπορεί να ποικίλλει. Ανάλογα με το τι μπορούμε να συναντήσουμε ως πασχαλινή ταινία μπορούμε γενικά να αναφέρουμε τα κάτωθι.

[επεξεργασία] Επικές ταινίες

Spartacus.jpg

O Κερκ Ντάγκλας υποδύεται τον Σπάρτακο στην ομώνυμη ταινία. Είναι παλαιά παραγωγή, δε λέμε, αλλά δείτε τι τους έβαζαν να φοράνε (προσέξτε και από πίσω του κάτι χλιμίντζουρες που γελάνε).

Οι επικές πασχαλινές ταινίες σπανίως έχουν κινηματογραφική αξία πέραν του μπιχλιμπιδισμού που προσφέρουν. Ερμηνευτικά είναι τις περισσότερες φορές αδιάφορες έως και απογοητευτικές ή αστείες. Το τελευταίο προσφέρει όμορφες οικογενειακές στιγμές καθώς και απίστευτο χαβαλέ με την παρέα. Ακόμη και ο Σπάρτακος του Κιούμπρικ που υμνεί τα ανδραγαθήματα του θρακιώτη σκλάβου δε λέει και τα τρελά του. Άσε που γίνονται και κάτι αναφορές σε πίστη κατά τη διαφήμιση της ταινίας την πηγή των οποίων δεν μπορούν να διακρίνουν ούτε θρησκόληπτες αιωνόβιες κυρίες.

Παραδείγματα:

Τίτλος Εναλλακτικός τίτλος
Σπάρτακος Σπάρταρος
Κλεοπάτρα Και οι Βασίλισσες Έχουν Ψυχή
Μπεν Χουρ Βαστάτε Ρωμαίοι τ'άρματα
Ιωάννα της Λωραίνης Άσχετη του Πάσχα
Κβο Βάντις Κρο Μανιόν
Ο Ιάσονας και το Χρυσόμαλλο Δέρας Jason and the Golden Guitars
Ο Λόρενς της Αραβίας Ο Λορενς της Λωραίνης
Ο Δημήτριος και οι Μονομάχοι Demetrius and the Troublemakers
Βερσινζετορίξ, ο Μεγάλος Πολέμαρχος Βαράτε Γαλάτες

[επεξεργασία] Ταινίες με Θέμα τη Ζωή του Ιησού

Οι εν λόγω ταινίες παρακολουθούνται άνετα από τους πάντες, ακόμη και από τις θρησκόληπτες υπεραιωνόβιες κυρίες, γιατί, πολύ απλά, ακόμη και να χάσουν κάποιο κομμάτι, δεν επηρεάζεται καθόλου το αποτέλεσμα ή η κινηματογραφική απεικόνιση του θείου δράματος, αφ' ενός γιατί όλοι οι παραγωγοί, σεναριογράφοι και σκηνοθέτες λένε τα ίδια και τα ίδια με την ίδια οπτική γωνία, αφ' ετέρου όλοι ξέρουν τι θα γίνει στο τέλος. Χαρακτηριστικό στη συγκεκριμένη υποκατηγορία ταινιών, είναι ο συνωστιμός αστέρων του Χόλιγουντ σε παραγωγές για τον Ιησού, των οποίων τα μούτρα δεν ταιριάζουν με τους ρόλους (π.χ. ο Τζον Γουέιν στο ρόλο εκατόνταρχου στην ταινία "The Greatest Story Ever Told").

Παραδείγματα:

Τίτλος Εναλλακτικός τίτλος
Μαρία, η Μητέρα του Ιησού Μαρία, η Μητέρα του Χριστού
Η Θεία Γέννηση Πάρτα Αμάλθεια!
Ο Βασιλιάς των Βασιλέων Ο Βασιλιάς του Γουάιτ Ροκ
Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον Το κατά Παζολίνι κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον
Η Ωραιότερη Ιστορία το Κόσμου Μπάτε Σταρς Αλέστε

[επεξεργασία] Ταινίες που Τάχα Παρουσιάζουν Χριστιανικά Ιδεώδη (Πασπαρτού Εορτών)

Οι ταινίες αυτές πραγματικά πάνε παντού. Τις βλέπουμε τα Χριστούγεννα και το Πάσχα από λίγο. Δεν τις έχουμε δει ποτέ ολόκληρες σε μία φορά, μας έχουν πει ότι είναι καλές, και επειδή τις δείχνουν στις γιορτές, το πιστεύουμε χωρίς κρίση. Οι αντιεξουσιαστές ενδεχομένως τις σνομπάρουν. Οικογενειακές ως επί το πλείστον και 30 δεκαετιών και πλέον παλαιές, προσφέρουν σε κάθε τηλεθεατή το πολύ ένα ημίωρο χαλάρωσης.

Παραδείγματα:

Τίτλος Εναλλακτικός τίτλος
Μοναχικός Λύκος Η Ντίσνεϊ Αγαπάει τα Ζωάκια 1
Ο Ξυπόλητος Τζο Το Μπέιζμπολ Είναι για Αγίους
Ο Έρνεστ στο Σχολείο Ο Έρνεστ Πάλι
Τα Φτερουγίσματα Εκείνο με τις Χήνες και το Κοριτσάκι Ρε... Ναι
Επιστροφή μετ' Εμποδίων Ο Κατάδικος και η Δασκάλα με τα Χρυσά Μαλλιά
Μικρές Κυρίες Το Είχα Διαβάσει Όταν Ήμουν Μικρή

[επεξεργασία] Ταινίες με Ήρωες Ιστορικές Προσωπικότητες του Ισραήλ

Οι ταινίες αυτές, έχουν εγκριθεί από τον ΟΠΤΑΙΡΩΝ για προβολή στην Ελλάδα το Πάσχα, κυρίως διότι οι επικές υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ ήταν λίγες και δεν θα μπορούσαν να καλύψουν τις απαιτήσεις τόσων καναλιών για μία εβδομάδα. Για να καταλάβουμε αυτό το σχήμα, αναφέρουμε πως μία επική υπερπαραγωγή είναι κατά το μέγιστο τρίωρη και συνολικά οι ταινίες των οποίων τα δικαιώματα κοστίζουν λιγότερο από το 1/10 του κατώτατου μισθού εργαζόμενου σε τηλεοπτικό σταθμό, δεν είναι πάνω από 10 και μοιράζονται σε ν κανάλια. Προβλέπωντας την έλλειψη που επρόκειτο να δημιουργηθεί, ο ΟΠΤΑΙΡΩΝ, εισήγαγε στο πασχαλινό τηλεοπτικό πρόγραμμα τις ταινίες με ανδραγαθήματα Ισραηλιτών με τη δικαιολογία της σχέσης Χριστιανικών θρησκειών με τον Ιουδαϊσμό. Οι Καββαλισταί αντέδρασαν ποικιλοτρόπως αλλά τότε δεν είχαν μέλος την Μαντόνα και οι αντιδράσεις αυτές πέρασαν στο ντούκου. Πολλές από αυτές τις ταινίες διακρίνονται από αυτό το οποίο χαρακτήρισε ο μεγάλος φιλόσοφος του 15ου αιώνα, Τάκης ως: "παγίδα των φιλελεύθερων του μέλλοντος", δηλαδή από μορφές εθνικισμού με χροιά ανάποδου ρατσισμού.

Παραδείγματα:

Τίτλος Εναλλακτικός τίτλος
Ο Πρίγκηπας της Αιγύπτου Ο Εβραίος Φαραώ
Η Βίβλος 22 Κεφάλαια ενός Βιβλίου της Βίβλου για Γερά Νεύρα
Η Κιβωτός του Νώε Εκεί, στον πάτο, φαίνεται το Μοσχάτο
Δαβίδ και Βηθεσδά Ο Γλωσσοδέτης Δίχως Νόημα
Βαραββάς Ο Τυχερός
Η Θυσία του Αβραάμ Το Βουκολικό Εβραϊκό Δράμα στην μεταπολεμική Ελλάδα
Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά Βασιλικά Κονέ
Ο Βασιλιάς Δαβίδ Ο Βασιλιάς με τη Σφεντόνα

[επεξεργασία] Παιδικές Ταινίες

Εδώ, τα Πόκεμον έχουν την τιμητική τους. Κυριαρχούν τις πρωινές ώρες και παρακολουθούνται από μικρούς και μεγάλους.

Παραδείγματα:

Τίτλος Εναλλακτικός τίτλος
Ο Τίγρης, ο Γουίνι και η Παρέα του Ο Κομπάρσος του Γουίνι, ο Γουίνι και η Παρέα του
Πόκεμον, η Ταινία Πόκεμον, τα Πόκεμον
Πόκεμον, η Δύναμη του Ενός Πόκεμον, τα Πόκεμον του Ενός
Το Μυστήριο του Μαγεμένου Θησαυρού Το Μυστήριο με το Πότε Γυρίζονται Όλες Αυτές οι Ταινίες
Η Γη Πριν Αρχίσει ο Χρόνος 11 Ο Λίτλφουτ και οι Μικρόσαυροι 11
Φλας Γκόρντον Τρέχα
Ο Σιδερένιος Γίγαντας Ρομπότ από άλλο Πλανήτη Αγαπάει Γήινο Παιδάκι

[επεξεργασία] Ελληνικές Ταινίες

Φυσικά, δε μπορούν να λείπουν οι ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Ο σκοπός της προσθήκης τους στη λίστα των πασχαλινών ταινιών από την ΟΠΤΑΙΡΩΝ, είναι να συνεχιστεί η πλύση εγκεφάλου από τους Έλληνες μυστικούς πράκτορες με αμφίεση ηθοποιών όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ και ο Νίκος Ξανθόπουλος.

Παραδείγματα:

Τίτλος Εναλλακτικός τίτλος
Κάποτε Κλαίνε και οι Δυνατοί Ο Ξανθόπουλος στο Τέλος Βγάζει Φράγκα και Βρίσκει Αγία για Γυναίκα
Δημήτρη μου, Δημήτρη μου Τα Νεύρα μου, τα Νεύρα μου
Η Κόρη μου η Σοσιαλίστρια Η Κόρη σου η Σπασ4ρΧ|δω
Ο Λουστράκος Ο Βασιλάκης Καΐλας
Άδικη Κατάρα Ο Φτωχός Ξανθόπουλος Γίνεται Χειρουργός και στο Τέλος Βγάζει Φράγκα και Βρίσκει Αγία για Γυναίκα

[επεξεργασία] Καλές Ελληνικές Ταινίες

Εντελώς διαφορετικό πράγμα από τις Ελληνικές Ταινίες, οι Καλές Ελληνικές Ταινίες δεν θα έπρεπε κανονικά ούτε καν να αναφέρονται εδώ - τις αναφέρουμε, όμως, για ξεκάρφωμα. Αυτές είναι παλιές, συνήθως, και συνηθέστερα παμπάλαιες παραγωγές του ελληνικού κινηματογράφου (πριν, δηλαδή, φανούν τα ευεργετικά αποτελέσματα της γνωστής Επταετίας στην αισθητική του τόπου...), τις οποίες βρίσκεται να προβάλει κάποιο κανάλι όταν οι συντελεστές του παθαίνουν κρίση καλής αισθητικής - ή, ακόμη πιθανότερο, με την ελπίδα να σιχαθούμε στο τέλος, από την πολλή επανάληψη, κι αυτές ακόμα τις ταινίες...

Παραδείγματα:

Τίτλος Εναλλακτικός τίτλος Προβάλλεται συνήθως
Η Κάλπικη Λίρα Ο Αόμματος κι η Κοκότα Τα Χριστούγεννα, είναι κι επίκαιρο
Αλίμονο στους Νέους Ο Νέος είναι Ωραίος, αλλά ο Παλιός είναι Αλλιώς Το Πάσχα, το Πάσχα!
Μια Ζωή την έχουμε "1.101.101 και δέκα. Σε βούλωσα, Κοσκωτά!" Παντός καιρού
Ο ΖηλιαρόγατοςΕ! Ε! Παντός καιρού