Παιδοφυλλία

800px-Leaves opposite

Πλάτανος σε φάση παιδοφυλλίας

Παιδοφυλλία ονομάζεται στη βοτανική η φάση, κατά την οποία τα φυλλοβόλα δεντρα βγάζουν νέα φύλλα. Η παιδοφυλλία λαμβάνει χώρα κυρίως την άνοιξη. Τα παιδόφυλλα, τα πρώτα φύλλα, είναι ιδιαίτερα τρυφερά και ευαίσθητα σε απότομες καιρικές μεταβολές, γι’ αυτό και πολλές οικολογικές οργανώσεις εξορμούν την άνοιξη για να τα προστατεύσουν. Υπάρχουν μάλιστα και οικολογικές οργανώσεις που ειδικεύονται σε αυτό, όπως η Παγκόσμια Οργάνωση Υπέρ της Παιδοφυλλίας. Πολλά κράτη, αναγνωρίζοντας τη σημασία του φαινομένου, έχουν υιοθετήσει ειδική νομοθεσία για την προστασία της παιδοφυλλίας.

[επεξεργασία] Ανακάλυψη

Ήδη οι Αρχαίοι Έλληνες, γνωστοί φυσιολάτρεις και οικολόγοι, είχαν παρατηρήσει αυτήν τη φάση και την είχαν με ακρίβεια περιγράψει. Ο Πίνδαρος είχε γράψει και Ωδή στην Παιδοφυλλία. Αυτός που φρόντιζε τα δέντρα στη φάση της παιδοφυλλίας ονομαζόταν παιδοφυλλόφιλος. Χαρακτηριστικός είναι ο διάλογος μεταξύ Αλκιβιάδη και Σωκράτη που μας διασώζει ο Πλάτων στο Συμπόσιό του:

Αλκιβιάδης: ὦ Σώκρατες, εἶ συ παιδοφυλλόφιλος;
Σωκράτης: ὦ Ἀλκιβίαδες, ἕκαστον ἀνδρῶν σοφῶν τε καὶ παιδαγωγῶν δεῖ παιδοφυλλόφιλον ἔνεκα τοῦ τῆς φύσεως, τοῦ κάλλους καὶ τῆς νεότητος ἔρωτος εἶναι

Η παιδοφυλλοφιλία ήταν περισσότερο διαδεδομένη στα Δωρικά φύλα λόγω της ομαδικής ζωής και της στενότερης επαφής τους με τη φύση.

[επεξεργασία] Ανάλυση

800px-Apr 21 ontario place snail mail

Γιορτή της παιδοφυλλίας: νεαροί εθελοντές μαθαίνουν τί είναι και πώς προωθείται η παιδοφυλλία

Ο Ιταλός φυσιοδίφης Luigi Vienebambino έγραψε τον 16ο αι. στη Βενετία μια εκτεταμένη μελέτη De Paedophylliae, στην οποία εξέταζε το φαινόμενο από διάφορες πλευρές και κατέληγε σε πρωτοποριακά για την εποχή συμπεράσματα. Το έργο του όμως καταδικάστηκε από την Καθολική Εκκλησία, γιατί ο Vienebambino πρότεινε να υιοθετηθεί η παιδοφυλλία από την Εκκλησία ως επίσημη πολιτική και να αλλάζουν οι επίσκοποι και ο Πάπας κάθε άνοιξη. Το βιβλίο μπήκε στον Index librorum prohibitorum και ο φυσιοδίφης κάηκε την επόμενη άνοιξη στην πυρά. Πρώτη επιστημονική παρατήρηση έγινε τον 19ο αι. από τον Γερμανοτσεχοαυστροούγγρο βοτανολόγο και μοναχό Γκέοργκ Μέντελ, ο οποίος διατύπωσε και τους ομώνυμους νόμους.

[επεξεργασία] Αντίληψη

410px-Greek costumes children DSC04313

Ελληνόπουλα με την παραδοσιακή φορεσιά συμμετέχουν στη χαρά της παιδοφυλλίας

Στη σύγχρονη εποχή οι επιστήμονες έχουν αντιληφθεί τη σημασία της παιδοφυλλίας για την καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Στη Γαλλία έχει ιδρυθεί το Centre National d' Études Pédophylliques, ενώ στις πρωτοπόρες στην οικολογία ΗΠΑ υπάρχει ήδη το Department of Pedophyllia στο South Dakota State University. Συνειδητοποιημένοι πολίτες και ακτιβιστές οικολόγοι στρατολογούν οπαδούς μέσω Ίντερνετ κυρίως μέσα από τσατ και φόρουμ, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη νεολαία.