Λεονάρντο Ντα Βίντσι

Vinci.jpg

Η αυτοπροσωπία του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, πριν την επεξεργαστούν με Photoshop.

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι (γνωστός και ως Leonardo di ser Piero da Vinci) ήταν ένας Ιταλός που πίστευε ακράδαντα ότι ήταν πολυμαθής και για αυτό η εταιρική του κάρτα έγραφε πάνω ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας, μουσικός, μαθηματικός, μηχανικός, εφευρέτης, ανατόμος, γεωλόγος, χορτογράφος χαρτογράφος, βοτανολόγος, συγγραφέας, προξενήτρα, μάγειρας και manager των τότε επιτυχημένων μουσικών συγκροτημάτων.

Ο Ντα Βίντσι, αφιέρωσε όλη του ζωή κατασκευάζοντας πολύπλοκες μηχανές παντελώς άχρηστες προς την ανθρωπότητα. Η πιο γνωστή άχρηστη εφεύρεση του Ντα Βίντσι ήταν το φημισμένο Ornithopter Flying Machine (στα ελληνικά "Το πέταγμα της κότας"). Ο Ντα Βίντσι ήταν πολύ δημοφιλής για πάρα-πάρα πολλά χρόνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο internet, μέχρι την στιγμή που βγήκε η ταινία Τιτανικός. Από τότε και μέχρι σήμερα, όποιος γράφει στις μηχανές αναζήτησης (δεν κάνουμε διαφήμιση στη Google για αυτό γράφουμε "μηχανές αναζήτησης"), την λέξη Λεονάρντο θα δει αποτελέσματα μόνο για τον ατάλαντο πασίγνωστο Λεονάρντο Ντι Κάπριο.

[επεξεργασία] Παιδικά χρόνια

Ο Λεό (το καλλιτεχνικό του είναι αυτό), γεννήθηκε στις 15 Απριλίου του 1452 στην Ιταλία σε ένα άγνωστο χωριό, το Βίντσι, (για αυτό και τον λένε Ντα Βίντσι). Ο πατέρας του, ο Πιέρο, ήταν γυναικάς και πήγαινε με όποια γυναίκα έβρισκε γι αυτό και κανείς δεν είναι σίγουρος για το ποια ήταν η μητέρα του. Και ενώ συμβαίνει πάντα το ανάποδο, δηλαδή κανείς δεν είναι σίγουρος για το ποιος είναι ο πατέρας του, ο Λεό ακόμη και εκεί ήταν πρωτοπόρος!
Έτσι, λοιπόν, η μητέρα του ήταν κάποια Κατερίνα, φυσικά κατώτερης καταγωγής από τον Πιέρο.

Προφανώς η παιδική του ηλικία ήταν γεμάτη από διάφορα σύνδρομα κατωτερότητας, που τότε όμως δεν τα είχαν ανακαλύψει ακόμη και γι αυτό αντί να λένε ότι ήταν τρελάρας και μανιοκαταθλιπτικός, λέγανε δήθεν ότι ήταν καλλιτεχνική φύση από μικρός. Όπως ήταν αναμενόμενο ο πατέρας του Λεό παντρεύτηκε μια άλλη γυναίκα που φυσικά είχε τα περισσότερα φράγκα. Και μάλλον, επειδή η κατάσταση του Λεονάρντο πήγαινε από το κακό στο χειρότερο (κοινώς κατά διαόλου), είπανε στον κόσμο ότι και καλά είχε παρουσιάσει δείγματα ευφυΐας και για αυτό όταν έγινε 14 χρονών τον ξεφορτώθηκαν με την δικαιολογία ότι θα γίνει "μαθητευόμενος" (καταλάβατε τώρα) στο εργαστήριο ενός άλλου μεγάλου τρελάρα της εποχής με το όνομα Αντρέα ντελ Βερρόκκιο. Κατά πάσα πιθανότητα ο Λεό, εκεί μυήθηκε σε κάθε είδους όργιο τεχνική της ζωγραφικής και προπάντων έμαθε πως να πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες, κατασκευάζοντας άχρηστα αντικείμενα και προωθώντας τα, ως πρωτοποριακές και μεταρρυθμιστικές μηχανές.

[επεξεργασία] Καλλιτεχνική πορεία

Η μεγαλύτερη καλλιτεχνική συνεισφορά του Ντα Βίντσι στην ανθρωπότητα, ήταν ότι αποτέλεσε πηγή έμπνευση για την μυθιστορηματική παπαριά επιτυχία με τίτλο Κώδικας Ντα Βίντσι. Η αταλαντοσύνη του στην ζωγραφική, δημιούργησε μύθους γύρω από τους πίνακες τους. Όπως για παράδειγμα στον πίνακα Ο Μυστικός Δείπνος, όπου όλοι νομίζουν ότι ο Ντα Βίντσι κρύβει εκεί μέσα κωδικοποιημένα μυστικά, σχετικά με το ποιανού χέρι ακουμπάει τον ώμο του Χριστού. Ο Γιάννης είναι; Ο Πέτρος; Η Μαγδαληνή; Κανείς δεν ξέρει. Φυσικά, αυτό το δήθεν κωδικοποιημένο μήνυμα είναι η αχρηστία του ζωγράφου να φτιάξει ένα χέρι της προκοπής.

Επίσης, πολύ γνωστό έργο του είναι η Μούνα Λίζα ή Μόνα Λίζα . Εκεί ξεδιπλώνεται όλη η αταλαντοσύνη του, διότι κάνεις δεν ξέρει αν η Μούνα γελάει ή όχι. Επίσης ο πίνακας μας παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για την τότε εποχή, όπως για παράδειγμα η έλλειψη αστυνόμευσης μόδας (γνωστή σήμερα ως Fashion Police) και φυσικά σκιαγραφεί την ασχήμια των τότε γυναικών. Βέβαια κάποιοι ισχυρίζονται ότι αυτό είναι το πορτρέτο του πρώτου τραβεστί στον κόσμο, γνωστή και ως "Ελεονόρα".
Γενικά ο Λεονάρντο είχε ένα πρόβλημα στην αποτύπωση των φύλλων και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και στον πίνακα Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, όπου τον ζωγράφισε ως μοιραία και ωραία.

Ο Ντα Βίντσι ως επιστήμονας το είχε ρίξει στην παρατήρηση των πουλιών, αλλά σε κανένα ιστορικό βιβλίο δεν διευκρινίζεται το "είδος" των πουλιών που παρατηρούσε. Ενώ κατασκεύασε ένα σωρό μηχανές, που εάν το έκανε σήμερα θα ήταν Νο1 στις πωλήσεις telemarketing.

Λίγο πριν πεθάνει, άρχισε να έχει πάρε δώσε με την παπική αυλή της Ρώμης και επειδή, όπως λένε, δεν τα πήγαινε καλά με κανέναν αυτοί ως επίσημοι αντιπρόσωποι του Θεού τον καταράστηκαν και έτσι πέθανε το 1517 σε ηλικία 67 ετών.