Κότερο

Κότερο(το) είδος ελαφρού και γρήγορου ιστιοφόρου με ψηλό κατάρτι, που χρησιμοποιείται κυρίως ως σκάφος αναψυχής

Πηγή: Τριανταφυλλίδης online [1]

[επεξεργασία] Ετυμολογία και ιστορική αναδρομή

Bkotro

Κότερο εποχής Φαραώ. Οι κότες δεν είχαν ακόμη ανακαλυφθεί.

Στο μέσον και κατά το τέλος της βυζαντινής περιόδου ήκμαζε το εμπόριο πουλερικών και κυρίως της κότας. Το Βυζάντιο είχε παράδοση στην κτηνοτροφία και ειδικότερα στην ορνιθοτροφία, κλάδος που αναπτύχθηκε ιδιαίτερα την εποχή της πρώτης Σταυροφορίας όταν ο αυτοκράτορας Αλέξιος Κομνηνός εξέδωσε διάταγμα λήψης προληπτικών μέτρων, το οποίο προέβλεπε την επέκταση των ιδιωτικών ορνιθοτροφείων και τη δημιουργία των λεγόμενων "αυτοκρατορικών ορνιθοτροφείων", ως μια φθηνή λύση για τη διατροφή των μυριάδων σταυροφόρων που διαφορετικά (όπως και έγινε) θα λεηλατούσαν την Πόλη στο διάβα τους.

Ύστερα από τη μάστιγα που έμεινε στην ιστορία γνωστή ως "Σταυροφορία του Λαού" υπό την παρακίνηση και καθοδήγηση του Πέτρου του Ερημίτη, το Βυζάντιο (παρόλο που επλήγει και το ίδιο) άρχισε τις εξαγωγές ορνιθοειδών σε πόλεις της Ουγγαρίας, αλλά και στις παραδουνάβιες ηγεμονίες. Η μεγάλη έκρηξη, όμως, για το Βυζάντιο στο εμπόριο της κότας (γνωστή και ως kot-boom) επήλθε 2 δεκαετίες αργότερα, όταν εμφανίστηκε η γριπονέλα (εντεροβακτήριο που μεταδίδεται από τα πουλερικά στον άνθρωπο προκαλώντας τυφοειδή πυρετό. Θεωρείται ότι από μεταλλάξεις του βακτηρίου αυτού προήλθε η σαλμονέλα και ο ιός που προκαλεί τη γρίπη των πουλερικών). Η γριπονέλα έπληξε την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία και χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης. Το Βυζάντιο εκμεταλλεύτηκε τα πλούσια ορνιθοτροφεία του, αφού κατείχε πια de facto μονοπωλιακά προνόμια στην αγορά κότας στην Ευρώπη, Αμερική (την είχαν ανακαλύψει ήδη οι Έλληνες, αλλά δεν το έλεγαν, γιατί ήξεραν ότι οι βάρβαροι θα τους ξέκαναν τους Ινδιάνους) και Μικρά Ασία (εισαγωγές από Κίνα δεν είχαν αρχίσει ακόμη). Στις πληγείσες από τη γριπονέλα περιοχές, ο Πάπας Κάλλιστος ο Β' επέβαλε την εξόντωση όλων των πουλερικών. Μάλιστα, για να πείσει το λαό εκμεταλλευόμενος τις μεσσαιωνικές δεισιδαιμονίες διέδωσε ότι οι κότες είναι δαιμονισμένες (εξού και ο "δαίμων του κοτετσίου").

[επεξεργασία] Η κατασκευή

Akotro

Κλασικό κότερο.

Για τη βελτιστοποίηση της διάχυσης όρνιθος (kot distribution optimization) ο Ιωάννης ο Β' ο Κομνηνός, ο οποίος είχε διαδεχθεί τον Αλέξιο διέταξε την κατασκευή πλοίου για την ασφαλή και γρήγορη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων κατεψυγμένου κρέατος κότας στις χώρες της ανατολής, της Σκανδιναβίας και της νοτίου Αμερικής.

Το πλοίο ονομάστηκε "Κότον" εξαιτίας του φορτίου που μετέφερε. Τα χρόνια που ακολούθησαν το κότον εξελίχθηκε, έγινε ταχύτερο και μεγαλύτερο και ονομάστηκε "κότερον", ενώ λίγα χρόνια πριν την άλωση της Πόλης κατασκευάστηκε το πρωτότυπο της τρίτης γενιάς κότου, το "κότατον", ένα τεράστιο πλοίο με ασύγκριτη για την εποχή εκείνη χωρητικότητα, το οποίο προοριζόταν για την κάλυψη των αναγκών εξαγωγής πουλερικών σε λαούς της δυτικής Αφρικής όπου έσφαζαν μεγάλες ποσότητες στα πλαίσια τελετών βουντού.
Το κότατον παρέμεινε μόνο στη φάση του πρωτοτύπου, αφού οι Οθωμανοί απαγόρευσαν τη σχετική έρευνα και διέκοψαν τις σχέσεις με τους Ινδιάνους της Αμερικής (αργότερα και με τους Ινδιάνους της Αφρικής) αρνούμενοι να πιστέψουν ότι οι Έλληνες την ανακάλυψαν πριν από αυτούς.

Αφού εκμεταλλεύτηκαν βραχυπρόθεσμα τα κότερα για την προμήθεια γύρου κοτόπουλου σε μαγαζιά με κεμπάπ της κεντρικής, βόρειας Ευρώπης και της Αγγλίας, αποφάσισαν να τα προσθέσουν στο στόλο της Πύλης ως κοσμικά πλοία και σκάφη αναψυχής, αφού διαπίστωσαν ότι ο γύρος είναι πιο νόστιμος αφού χαλάσει με συνέπεια να πραγματοποιούν τις διανομές τους με ιππήλατα οχήματα και κανό για τις παραποτάμιες περιοχές.

[επεξεργασία] Μη παραλείψετε να δείτε

Ήμουν και εγώ στο κότερο. Λάκης Λαζόπουλος, Σάκης Ρουβάς, Χριστόφορος Παπακαλιάτης και λοιποί..