Ζαχαροπλαστείο

Ζαχαροπλαστείο: Σύνθετη λέξη, παράγωγο των λέξεων "ζάχαρη", "όπλα" και "αστείο".

[επεξεργασία] Προέλευση

Τα ζαχαροπλαστεία υπήρχαν και στην αρχαιότητα και μάλιστα στην προμυκηναϊκή περίοδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τότε ονομάζονταν Μελοασπιδογέλωτας (εφ' όσον στην αρχαία εποχή δεν υπήρχε η ζάχαρη, ούτε φυσικά πυροβόλα όπλα και τα αστεία ήταν συνώνυμα με τον γέλωτα).

Πρώτος ζαχαροπλάστης, όπως μας αναφέρει ο Λουγρίτιος της Τανάγρας, ήταν ο Ζυμάριος ο Πιλσμπουριαίος. Ο μύθος θέλει ο Ζυμάριος να κατασκευάζει την πατσουρόπιτα, γλυκό το οποίο τιμάται μέχρι και σήμερα από τους απανταχού Ελληνες.

Ο Ζυμάριος είχε σοβαρά προβλήματα με την πεθερά του, σε σημείο που σκέφτηκε να την σκοτώσει. Όμως η φόλα ήταν πολύ άνοστη (γνωστό το ρητό "κακό σκυλί ψόφο δεν έχει") και προκειμένου να την κάνει πιο θελκτική την ανακάτεψε με μέλι και αλεύρι. Το έψησε στους 250° βαθμούς χωρίς αέρα κι έβαλε λίγο βούτυρο όταν πήρε χρώμα. Η πεθερά του καταβρόχθισε την πατσουρόπιτα και ψόφησε.

[επεξεργασία] Μεσαίωνας

Τα ζαχαροπλαστεία στη σημερινή τους μορφή έφτασαν το 1605 στη Γαλλία επί Λουδοβίκου ΣΤ' του Περδίλου. Ο Περδίλος, λόγω της κακής του συνήθειας να κλάνει σε κλειστούς χώρους (βλ. Ασανσέρ, αμφιθέατρα κλπ) είχε πολύ βρωμερή φήμη.

Στην συνδιάσκεψη της Μπουρμπουτόν έτυχε να κλειστεί μαζί με 5 ακόλουθούς του σε ένα ασανσέρ τη στιγμή που έληγε η διάσκεψη. Οι ακόλουθοί του ήταν ο Ζαν Σου, ο Μαρί Προφιτερόλ, ο Ζακ Ζελέ, ο Γκι Κρεπ και ο Τούρκος Μουσταφά Καζάν Ντιπί.

Κάποια στιγμή, ο Περδίλος βάρεσε μια κλανιά Θήτα και δηλητηρίασε όλους τους ακολούθους του. Μετά το θάνατό τους, ο Περδίλος έπεσε σε βαριά κατάθλιψη. Η γυναίκα του, Φαντουαννέτα των Βουβώνων, προκειμένου να γλυκαθεί λίγο του έφτιαξε μια σειρά από γλυκά λέγοντας του ότι κάθε γλυκό θα συμβόλιζε έναν από τους ακολούθους του.

Ο Περδίλος πήρε τέτοια χαρά που έβγαλε βασιλικό διάταγμα όλοι όσοι έφτιαχναν γλυκά να τιμήσουν τους ακολούθους του με αυτό τον τρόπο. Ο Περδίλος πέθανε το 1635 επειδή την αμόλησε μπροστά από ένα τζάκι (με αποτέλεσμα να εγκαινιαστούν έτσι τα θερινά ανάκτορα), αλλά η ιδέα του έμεινε αλώβητη στους αιώνες.

[επεξεργασία] H Kληρονομιά

Ζαχατοκυταρρίτιδα και φαφούτηδες παππούδες που μη έχοντας άλλη ενασχόληση στα άγρια νιάτα τους, περνάγαν τα απογεύματα τους κερνώντας γκαζόζες και σάμαλι ανυποψίαστες γιαγιούλες.Τα γλυκά έχουν εισχωρήσει πλέον σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας μας χαρίζοντας μας στιγμές χαράς όπως επίσης και αιώνια λατρεία σε διασημότητες χάρη στις υπερσυντέλικες ατάκες τους όπως:
Γκουσγκούνης- Έρε και να 'χαμε μια πάστα!
ή πιο αθώες όπως:
-Θα ήθελα αν έχετε από 'κείνο το έτσι το μμ που έχει και αυτό με το...
-Α το προφιτερόλ εννοείτε κύριε;