Εργαστήριο Αϊ Βασίλη

“Μέιντ ιν Τσάινα

- Επιγραφή στο πίσω μέρος προϊόντος του εργαστηρίου του Άϊ Βασίλη

[επεξεργασία] Γενικές πληροφορίες

Το εργαστήριο του Άϊ Βασίλη είναι μία μεγάλη εταιρεία που δημιουργεί και προωθεί στην αγορά παιχνίδια, καλλυντικά και γραβάτες -όλα γνωστά και ως χριστουγεννιάτικο οικογενειακό πνεύμα-. Έδρα της είναι ο Βόρειος πόλος, επειδή εκεί η φορολογία είναι πάρα πολύ χαμηλή, αλλά τα κεντρικά της γραφεία είναι στο Σικάγο ενώ από το 2001 η παραγωγή γίνεται εξ'ολοκλήρου στην Κίνα, την Ινδία και το Πακιστάν.

[επεξεργασία] Η ίδρυση

Το εργαστήριο ιδρύθηκε το 1888 στο Σικάγο από έναν χοντρό Ελληνο-αμερικάνο επιχειρηματία με αχρωματοψία στο κόκκινο, ονόματι Χρήστο Κριγκιλίδη (αλλιώς Chris Kringle). Λόγω της χαμηλής παραγωγικότητας στο Βόρειο Πόλο, η εταιρεία ετοίμαζε τις παρτίδες των προϊόντων της ολόκληρη τη χρονιά και τα πουλούσε όλα κατά τη διάρκεια των χριστουγέννων. Οι εργαζόμενοι εκεί, κάτι καλικάντζαροι και νάνοι πάγωναν από το κρύο και δεν μπορούσαν να δουλέψουν με το ξύλο πολύ καλά, ούτε να βάψουν με ακρίβεια. Γύρω στο 1900, εισήχθηκε το μοντέλο παραγωγής Τέηλορ και το εργαστήριο απέκτησε την πρώτη του γραμμή παραγωγής. Οι νάνοι έφτασαν συχνά στο σημείο της εξάντλησης καθώς δούλευαν διπλοβάρδιες για να κρατήσουν τις θέσεις εργασίας τους. Οι δε καλικάντζαροι άντεχαν λίγο περισσότερο γιατί ήταν πιο ψηλοί. Σαφώς, όπως και σε όλον τον κόσμο οι νάνοι και οι καλικάντζαροι γοητεύτηκαν από την κομμουνιστική προπαγάνδα και γρήγορα αυτοσχημάτισαν εργατικό συνδικάτο. Από τότε φοράνε τα κόκκινα σκουφιά για να τιμήσουν την παράδοση. Παρά την επανάσταση στη Ρωσία, οι εργαζόμενοι του βορείου πόλου δεν εξεγέρθηκαν αλλά ο πρωθυχιονάνθρωπος αναγκάστηκε να εισάγει εργασιακή νομοθεσία για να αποφύγει την επανάσταση.

[επεξεργασία] Με ταξί Α' και Β' Παγκοσμίου

Στην περίοδο του μεσοπολέμου το εργαστήριο κατέγραψε κέρδη ρεκόρ μέχρι το 1929 όταν η αμερικάνικη οικονομία κατέρρευσε μέσα σε έναν μήνα και ο κόσμος σταμάτησε να αγοράζει υπερμεγέθη δώρα για να δείξει την αγάπη του. Μέχρι τον πόλεμο η δουλειά δεν ανέκαμψε πλήρως. Μάλιστα για να αποφύγει την χρεωκοπία, το εργαστήριο όρισε μία εβραϊκή τράπεζα ως πιστωτή και έκτοτε λειτούργησε με αυτό το καθεστώς μέχρι το 1952 και την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο. Κατά τη διάρκεια του Β' παγκοσμίου πολέμου οι γραμμές παραγωγής άλλαξαν στο να φτιάχνουν παγιδευμένα τρίκυκλα ποδήλατα, ξύλινα αεροπλανάκια με βόμβες και άλλον επικίνδυνο πολεμικό εξοπλισμό ενώ μετά τον πόλεμο, το εξαιρετικά κερδοφόρο τμήμα εξοπλισμού έχασε τον μεγαλύτερό του παραγγελιοδόχο και έπαιξε ρόλο στη δημιουργία του λόμπι πολεμικής βιομηχανίας. Το δε τμήμα παιχνιδιών ανέκαμψε σύντομα και μετά την εισαγωγή στο χρηματιστήριο το '52 η ανάπτυξη ήταν ραγδαία.

[επεξεργασία] Πρόσφατο παρελθόν

Το 1971 η έδρα της επιχείρησης μετακινήθηκε στο βόρειο πόλο, όπου γινόταν και ο κύριος όγκος της παραγωγής. Το εργαστήριο κέρδισε τεράστια ποσά σε φοροαπαλλαγές και συνέχισε να εμπορεύεται είδη χριστουγεννιάτικου πνεύματος. Το 1985 τμήμα της παραγωγής μετακινήθηκε στο Μεξικό όπου οι τοπικοί νάνοι και καλικάντζαροι ήταν διατεθειμένοι να δουλεύουν περισσότερο και για λιγότερα. Παρά την πτώση στην ποιότητα τα κέρδη αυξήθηκαν δραματικά και η εταιρεία κατάφερε να γίνει πιο κερδοφόρα μόνο από το 1998 και μετά όταν ξεκίνησε το σχέδιο 'εξυγίανσης' του τμήματος παραγωγής. Το σχέδιο είχε ως σκοπό να μειωθεί η σπατάλη στην εταιρεία και προέβλεπε την σταδιακή μετακίνηση της παραγωγής στην Ινδία, το Πακιστάν, τις Φιλλιπίνες, την Ταϊβάν και την Κίνα. Εν τέλει η παραγωγή μετακινήθηκε στην Ινδία και το Πακιστάν όπου δεν υπάρχει ή δεν εφαρμόζεται η νομοθεσία περί παιδικής εργασίας, και στην Κίνα καθώς οι Κινέζοι καλικάντζαροι εργάζονται 16 ώρες την ημέρα για 1$.

[επεξεργασία] Το Μέλλον

Low-wage-factory-workers.jpg

Μια συνηθισμένη μέρα στο Εργαστήρι του Άγιου Βασίλη.

Τα υλικά κατασκευής επίσης άλλαξαν από το ξύλο και το μέταλλο στις αρχές του 20ου αιώνα, μέχρι το φτηνό πολυαιθυλένιο στις αρχές του 21ου. Η εταιρεία έχει διαφυλάξει το χριστουγεννιάτικο πνεύμα επί παραπάνω από έναν αιώνα, έχει κάνει αμέτρητες οικογένειες πραγματικά ευτυχισμένες και μειώνει την επανάληψη της λέξης 'θέλω' στα παιδιά κάτω των 12 ετών για περίπου 1 μήνα το χρόνο. Επίσης -ιδίως στις ΗΠΑ- έχει προσφέρει σε τόσες οικογένειες ένα αξιόπιστο μέτρο σύγκρισης των δεσμών αγάπης μέσα σε μία οικογένεια.

Άλλες γλώσσες