Είρων ο Αλεξανδρεύς

Archimedes.jpg

Προτομή του Είρωνα με την επιγραφή 'Ναι, δείχνω όπως όλοι οι άλλοι αρχαίοι Έλληνες: με το δάχτυλο.'.

Ο Είρων ο Αλεξανδρεύς ήταν μαθηματικός και μηχανικός ο οποίος έζησε την Αλεξανδρινή εποχή στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και ήταν πασίγνωστος για τις ευφυείς εφευρέσεις του και την αξεπέραστη αίσθηση ειρωνίας που τον διακατείχε.

Την σημερινή εποχή είναι γνωστός για την εφεύρεση της πρώτης ατμομηχανής, ενός υποτυπώδους τύπου εκκλησιατικού οργάνου, της αυτόματης πόρτας και και της θύρας USB (Γιού-Ες-Μπι). Τα έργα του μεταδόθηκαν κατά τους αιώνες μέσω διαδοχικών αντιγράφων των σημειώσεών του: τόμοι περγαμηνών με ακριβή τεχνικά σχέδια και καυστικά ειρωνικά σχόλια τα οποία μεταφράσθηκαν στα Αραβικά, τα Λατινικά, τα μοντέρνα Γαλλικά, τα Αγγλικά και πρόσφατα τα Αλαμπουρνέζικα (απλοποιημένες εκδοχές).

[επεξεργασία] Βιογραφικό

Ο Είρων γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου σε καλή οικογένεια και διακρίθηκε από νωρίς για την εξαιρετική εξυπνάδα του αλλά και για τις εξαιρετικές εξυπνάδες του. Μία γνωστή την εποχή ιστορία λέει οτι τα πρώτα του λόγια ήταν 'Αυτή η κρέμα για μωρά είναι απαίσια.', λόγια τα οποία τα ακολούθησε με την πλέον πασίγνωστη ατάκα 'Επειδή μέχρι τώρα η κρέμα ήταν γευστικότατη.' όταν οι έκπληκτοι γονείς του τον ρώτησαν πως και δεν μίλησε τοσο καιρό ενώ ήταν ξεκάθαρο πως μπορούσε.

Στο σχολείο επίσης διακρίθηκε για την εφευρετικότητά του και στα μαθηματικά, και στην έκθεση ιδεών. Στα μαθηματικά έδειξε το ταλέντο του μέσω του σχεδιασμού και της κατασκευής μικρών αεραντλιών με τις οποίες εκτόξευε χαρτόμπαλες στον πίνακα όταν ο δάσκαλος είχε την πλάτη του γυρισμένη. Αυτό παρά το γεγονός ότι επειδή τέτοια κατασκευή (και συμπεριφορά!) μπορούσε να είχε προέλθει μόνο από μία πηγή, ο Είρων πάντα κατέληγε να φεύγει από το σχολείο με αυτιά λίγο πιο μακριά από ότι όταν ήρθε. Στη δε έκθεση αναδείχθηκε μετά τη συγγραφή ενός μικρού μυθιστορήματος με θέμα το χάσμα γενεών. Το μυθιστόρημα έχει ως θέμα τα ηρωικά κατορθώματα ενός νέου Αθηναίου και ενός γέροντα Σπαρτιάτη, οι οποίοι μαζί κατάφεραν να κατασκευάσουν μία κρεμαστή γέφυρα πάνω από μία βαθιά χαράδρα σε ένα μεγάλο βουνό που απαρτιζόταν εξ'ολοκλήρου από γένεια. Το βάθος του συμβολισμού στο κείμενο αντισταθμίζεται άριστα από τις επιτηδευμένα αδέξιες αναλογίες. Δυστυχώς μόνο τμήματα του κειμένου έχουν σωθεί.

[επεξεργασία] Εφευρέσεις

Η πιό σημαντική και εντυπωσιακή εφεύρεση του Είρωνα ήταν η πρώτη ατμομηχανή. Αποτελείτω από έναν πλαστικό γλόμπο (τύπου 'ΠΒΣ') με δύο καλαμάκια του καφέ, η τουλάχιστον αυτά ήταν τα υλικά με τα οποία κατασκευάσθηκε το πρωτότυπο. Ο Είρων μας εξιστορεί οτι το πρωτότυπο 'Έλιωσε που να το πάρει η οργίς', μετά το οποίο περιαματήσθηκε με άλλα υλικα όπως ξύλο (Είρων: 'Έγινε λαμπάδα το καταραμένον'), κεραμεικά (Είρων: 'Δε λειτούργησε αλλά εσπάσαμεν πλάκα'), και τσιμέντο με υπερβολικά πολύ υψηλό ποσοστό άμμου (Είρων: 'Εγίνηκε κόσκινον') πρωτού καταλήξει οτι οι μεταλλουργοί της εποχής του μάλλον κάτι είχαν ψυλλιαστεί και όλοι χρησιμοποιούσαν μέταλλα.

Το τελικό αποτέλεσμα απέδειξε πέρα από κάθε ενδοιασμό οτι ο κόπος δεν ήταν μάταιος. Ο Αρίσταρχος μας εξιστορεί οτι όταν συνάντησε τον Είρωνα το ρώτησε εάν αυτό που κατασκεύασε είναι ατμομηχανή που χρησιμοποιεί την πίεση του θερμαινόμενου νερού για την παραγωγή μηχανικού έργου και εάν σκέφτηκε πως θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την καινούργια του εφεύρεση για το κοινό καλό στο οποίο ο Είρων αποκρίθηκε: "Όχι, είναι ένα απαράδεκτα πολύπολοκο μηχάνημα καφέ με το οποίο επιβλέπω στο να προκαλέσω την πτώση της αστικής τάξης με όπλο ανεξέλεγκτους πίδακες καυτού καφε.". Η απάντηση το Αρίσταρχου δυστυχώς δεν κατεγράφη αλλά μαρτυρίες του ιστορικού Πλίνιου του ντροπαλού λένε οτι ο Αρίσταρχος μουρμούρισε κάτι κάτω από την μεγαλοπρεπή γενειάδα του, συγκεκριμένα «Κάτι το οποίον πολιτισμένος άνθρωπος δε φέρνει στο στόμα του» χωρίς περεταίρω λεπτομέρειες.