Αβγοτάραχο

“Κατ' εμέ με το αβγό κάνεις ορθογλωσσικό αβγοτάραχο”

- Ο Μπαμπινιώτης για το αβγοτάραχο

“Ουδέποτε θα προέβαινον εις τοιούτον μαγείρεμαν διότι όλοι θα επίστευον ότι μιμούμαι τον Μπαμπινιώτη

- Ο Κόμης Μ για την χρήση αβγού στο αυγοτάραχο

“Το αυγό έκανε την κότα ή η κότα το αβγό;

- Ο Κολόμβος για το αβγοτάραχο

“Δεν διαγράφεται, τρώγεται”

- Ο Γ. Παπανδρέου για το αβγοτάραχο

“Αφού τρώγεται.. με ενδιαφέρει.”

- Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής για το αβγοτάραχο

“Πονάτε, ε; E; Πονάει αυτό, ε; ”

- η Βέφα για το αβγοτάραχο κατά την διάρκεια παρασκευής αβγοτάραχου

[επεξεργασία] Το φαινόμενο αβγοτάραχο

Το αβγοτάραχο είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο κατά το οποίο πολλά εκνευρισμένα αυγά διαδηλώνουν στους δρόμους προκαλώντας ταραχή. Πίσω από το αβγοτάραχο συνήθως υπάρχουν πολιτικοί ή κοινωνικοί λόγοι. Το φαινόμενο ξεκινά από διάφορες καταστάσεις όπου τα αυγά εκνευρίζονται και αρχίζουν να βράζουν. Τυπικά παραδείγματα είναι η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη, τα νέα μέτρα συνταξιοδότησης για γηραία αυγά ή το ξεκίνημα αυγοπολέμων με εξόφθαλμα προσχήματα. Επίσης υπάρχουν τακτικά αυγοτάραχα όπως τα ετήσια αυγοτάραχα των Ευρωπαίων αυγών-αγροτών που διαδηλώνουν εναντίον της κατάργησης της ΚΑΠ (κοινής αυγοαγροτικής πολιτικής) της ΕΕ και αυτές των αυγών-αγροτών του 3ου κόσμου που διαδηλώνουν υπέρ της κατάργησης της ΚΑΠ, όπως επίσης και τα φοιτητικά με κάθε επέτειο του Πολυτεχνείου (σας ομιλεί ο ραδιοφωνικός σταθμός ελεύθερων αυγωνιζομένων Ελλήνων).

Το φαινόμενο είναι πολύ παλαιό, αλλά ξεκινάει στην τωρινή του μορφή από τον 19ο αιώνα και την αρχή της αβγομηχανοποίησης. Κατά τη διάρκεια της αβγομηχανοποίησης, δημιουργήθηκαν οι πρώτοι μεγάλοι, κοινοί βραστήρες αυγών και δεκάδες χιλιάδες αυγά δούλευαν σε αυτά μέχρι το 1820. Παρ'όλα ταύτα, τα αυγά δούλευαν υπό αντίξοες συνθήκες πίεσης -πολύ παραπάνω από τη 1 ατμόσφαιρα που είχαν συνηθίσει- και συνεπώς αύξαινε η θερμοκρασία τους. Αντίθετα με τη θεωρία, τα αυγά αυτά δε σκλήραιναν, αλλά ράγιζαν και έσπαζαν μετά από πολύ σύντομο βίο. Οι απαίσιες συνθήκες διαβίωσης σε κοινόβιες αυγοθήκες ενέτειναν την κατάσταση.
Omeleta.png

παρασκευή αυγοταραχής μπολσεβίκων

Περί το 1860, πολλά κοινωνικά κινήματα -με κύριο αντιπρόσωπο το κίνημα των κομμουνιστών- προσπάθησαν να φέρουν την αλλαγή ανατρέποντας τον φιλελεύθερο καπιταλισμό ως κίνημα. Η έντονη κοινωνική/πολιτική δραστηριότητα από το 1850 μέχρι το 1920 εκδηλώθηκε μέσω έντονων αβγοταραχών. Μερικές φορές μάλιστα, οδήγησε σε ριζοσπαστικά αποτελέσματα όπως ο σχηματισμός της Παρισινής κομμούνας ή η άνοδος των μπολσεβίκων στη Ρωσία.

Στην περίοδο του μεσοπολέμου, οι αβγοταραχές επικεντρώνονται στην ανεργία και τη φτώχεια καθώς τα κράτη φαίνονται ανίκανα να ξεπεράσουν την κρίση. Μετά τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο παρατηρείται για πρώτη φορά έντονος καταμερισμός των αβγοταραχών σε διακριτές κοινωνικές ομάδες όπως τα μαύρα αυγά στις ΗΠΑ του '50, τα μικρά, νέα και κλωσσιστικά απελευθερωμένα αυγά του '60 (επονομαζόμενα και χίππικα) με τις πολύχρωμες και σχισμένες χαλκομανίες τους κ.λ.π.

Πρός το 2000, η κατάσταση άλλαξε ξανά και τα εργαζόμενα αυγά βγαίνουν πάλι στους δρόμους. Αυξημένη πίεση στον χώρο εργασίας λόγω ανταγωνιστικότητας, ελαστικά ωράρια βρασίματος που αφήνουν πολλά αυγά μόλις μισοβρασμένα, και η μαζική μετανάστευση των αβγομηχανιών στην Κίνα -όπου τα αυγά βράζουν σχεδόν ασταμάτητα με ελάχιστο αριθμό Τζάουλ- με αποτέλεσμα αυξημένη ανεργία είναι οι λόγοι της εντατικοποίησης του φαινομένου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι αβγοταραχές των φοιτητών στη Γαλλία όπου η κυβέρνηση προσπάθησε να περάσει νόμο σύμφωνα με τον οποίο οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να βγάζουν νέα αυγά από τους βραστήρες όποτε θέλουν και χωρίς να χρειαστεί να δώσουν λόγο. Άλλα σχετικά καινούρια περιστατικά αβγοταραχών είναι οι νέες θρησκευτικές αβγοταραχές στην Ευρώπη, όπου κομμάτια της κοινωνίας που μετανάστευσαν από άλλους αγρούς, δεν αναμείχθηκαν με την παλαιά κοινωνία και αποξενοποιήθηκαν (μερικώς λόγω της ξενοαβγοφοβίας ή της αδιαφορίας των ντόπιων αβγών να συναναστραφούν με διαφορετικούς πολιτισμούς και μερικώς λόγω της άρνησης ορισμένων εισερχόμενων αβγών να μάθουν οτιδήποτε από τον οικοδεσπότη πολιτισμό) με αποτέλεσμα να προκαλούν αβγοταραχές με πρόσχημα τη θρησκεία. Κοινωνιολόγοι πιστεύουν ότι μέσω της προσκόλλησής τους στη θρησκεία πολλά αυγά προσπαθούν να δείξουν την ταυτότητά τους και να παραμείνουν διαφορετικά σε μία κοινωνία που νιώθουν ότι τα έχει απορρίψει.

Σε κάθε περίπτωση οι αβγοταραχές είναι σημαντικό κοινωνικό φαινόμενο που μπορεί και αλλάζει καταστάσεις αρκετά σημαντικά. Είτε πρόκειται για εργαζόμενα αβγά που μάχονται για ένα εναλλακτικό σύστημα εργασίας, είτε πρόκειται για χοντρά, βολεμένα αυγά από δημόσια κοτέτσια που επιζητούν και άλλες αυξήσεις εις βάρος των φορολογουμένων, είτε νέα αβγά που επιζητούν ένα καλύτερο σύστημα παιδείας, όχι πάντα ξέροντας ακριβώς τι θέλουν, οι αβγοταραχές είναι σημαντικές δυνάμεις που καθορίζουν την τροχιά της κοινωνίας στην οποία εμφανίζονται.

[επεξεργασία] Επίπεδα αβγοτάραχου

Ανάλογα με την ένταση του αβγοτάραχου μπορεί να έχουμε διάφορα αποτελέσματα στην φυσική κατάσταση και περιεκτικότητα των αβγών.

Σε τοπικές αβγοταραχές η ένταση είναι περιορισμένη και συνήθως τα τσόφλια των αβγών μένουν αδιατάρακτα. Άντε άντε να φτάσουμε έως έναν αποκλεισμό των Τέμπη. Σε περίπτωση που ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης είναι επιπέδου Πολύδωρα και πάνω, υπάρχει 67% πιθανότητα να επέμβουν τα αβγοΜΑΤ και να έχουμε ανάδευση ενός δύο αβγών.

Σε θρησκευτικού χαρακτήρα αβγοταραχές οι απώλειες σε αβγά φτάνουν σε υψηλά επίπεδα. Αβγά καμικάζι αυτοανατινάσσονται σε αβγοθήκες δημιουργώντας αυτοσχέδιες ομελέτες. Το μεγαλύτερο όμως επίπεδο απωλειών φτάνει το ορθόδοξο Πάσχα, γνωστό και ως κόκκινο αβγοτάραχο, όποτε εκατομμύρια αβγά βάφονται κόκκινα και διασπώνται μετά συγκρούσεως αναμεταξύ των. Μοναδική περίπτωσης κόκκινης αβγοταραχής εκτός ελληνικών συνόρων ήταν στην πλατεία Τιεν αν Μεν όπου και διεσπάσθη μεγάλη ποσότητα κόκκινων αβγών χωρίς όμως τον συνοδευόμενον εορτασμόν της Αναστάσεως.

Επικινδυνότερη περίπτωση αποτελεί ο αβγοπόλεμος. Σε τέτοιες περιπτώσεις η καταστροφή αβγών μπορεί να φτάσει σε τρομακτικά νούμερα. Τότε οι βιομηχανικές μονάδες παραγωγής αβγών δέχονται συντριπτικά χτυπήματα σε κοτόπουλα και υποδομή αδυνατώντας να παράγουν περισσότερα αβγά. Από την άλλη οι εταιρείες που τις ξαναφτιάχνουν κάνουν χρυσές δουλειές.

[επεξεργασία] Δείτε Επίσης